SATOn tarinat/KOTONA

Asukkaat aktiivisesti mukana vedensäästö-kilpailussa

SATOn vedensäästökilpailu toimii asukkaille sekä herätyksenä että muistutuksena. Talojemme veden ominaiskulutus oli yhteensä noin 400 litraa rakennuskuutiota kohden, ja tavoitteenamme on päästä alle 350 litran ominaiskulutukseen vuoteen 2020 mennessä.

Vedenkulutusta verrattiin sekä edellisen vuoden vastaavan ajanjakson että edeltävään kuuden kuukauden kulutukseen taloittain, ja kulutustaan suhteellisesti eniten tehostanut talo valittiin voittajaksi.

Suuria säästöjä pienillä toimenpiteillä

Asukkaita kannustettiin tarkkailemaan vedenkäyttöään ja vähentämään vedenkulutusta kuuden kuukauden ajan. Voittajatalo Tampereen Härmälänrannassa säästi kilpailuaikana selkeästi muita enemmän, noin 25 prosenttia, vettä suhteessa edeltävään puolen vuoden jaksoon ja noin 30 prosenttia suhteessa edellisen vuoden vastaavaan kauteen. Pitkien suihkusessioiden lyhentäminen oli asukkaiden säästövinkkien ykkönen. Muita vinkkejä olivat tiskien pesu juoksevan veden sijaan astianpesukoneella ja pyykinpesu pesukoneen energiansäästöohjelmalla. Moni yllättyi siitä, kuinka suuria säästöjä pienillä toimenpiteillä saadaan aikaiseksi.

Yhteenlaskettuna kilpailuun osallistuneissa taloissa vedenkulutus pieneni noin prosentin edelliseen vuoteen nähden.

Voittajatalon asukkaat vakuuttavat vedensäästön jatkuvan.

Vedenkulutuksen tehostamista jatketaan

Vedensäästökilpailun lisäksi edistämme vedenkulutuksen vähentämistä monin keinoin. Vuotava wc-pönttö tai tiputtava hana kuluttaa vuodessa litrakaupalla vettä. SATOn kiinteistöjen normaaliin ylläpitotoimintaan kuuluu mm. vedenkulutuksen seuranta ja vettä säästävien kalusteiden asentaminen asuntoihin. Isommissa kiinteistökorjauksissa panostamme vedenkulutuksen vähentämistä edistäviin teknisiin ratkaisuihin.

Kilpailu saa tarkkailemaan hiukan enemmän oman huushollin tapoja.

Jaa sivu