Kaupungit muuttuvat, ihmiset muuttuvat, asumisenkin on muututtava

Kaupunkien väkiluku kasvaa ja niihin muuttaa kulttuuritaustaltaan ja arvomaailmaltaan erilaisia ihmisiä. Kun trendit muuttavat kaupunkeja ja ihmisiä, on asumisenkin muututtava. Kehitämme asumisen konsepteja, jotta pystymme tarjoamaan houkuttelevia ja kukkaroystävällisiä koteja erilaisille ihmisille nyt ja tulevaisuudessa.

Kohtuuhintaisten kotien tarve on suuri, sillä asuminen on kuluttajan kukkarolle merkittävä menoerä. Asuntojen rakentamista ohjaavien säädösten ja kiinteistöihin kohdistuvien verojen ja kulujen takia asumiskustannusten pienentäminen on haastavaa, vaan ei mahdotonta. Hyvä keino lisätä nopeasti kohtuuhintaisten kotien tarjontaa on täydennysrakentaminen

Kohtuuhintaisia ratkaisuja ideoidessamme emme tingi laadusta, vaan mietimme kotien ja talojen tilan käyttöä uudella tavalla. Tästä hyvänä esimerkkinä toimii kertomusvuonna päivänvalon nähnyt täysin uudenlainen kotitalo SATO StudioKoti.

Vuoden 2017 aikana suunnittelimme myös tuotannon vakiointiin tähtäävää ToiveKoti-konseptia. Sen avulla pyritään yhteistyössä kumppanien kanssa löytämään tuotannollisia ratkaisuja, jotka mahdollistavat kohtuuhintaisempien kotien tarjonnan etenkin täydennysrakentamiseen soveltuvilla alueilla.

"Meillä naapurin kanssa toimii kaikki! Eli tarvitaan mitä vaan niin apua saa ja annetaan."
–Asiakkaamme Pulssi-asukaspaneelissa

Uudenlaista yhteisöllisyyttä

Vantaan Martinlaaksoon valmistui joulukuussa 2017 suurta kiinnostusta herättänyt aivan uudenlainen SATO StudioKoti: 68 kompaktia ja kohtuuhintaista kotia, saunakerros kattoterasseineen, valoisa itsepalvelupesula ja asukkaiden yhteinen olohuone.

Kohtuuhintaisuus onnistui pienentämällä yksityisen tilan osuutta ja lisäämällä yhteisöllisiä tiloja. Viihtyisät yhteistilat toimivat arjen olohuoneena, jossa asukkaat voivat piipahtaa ja tavata toisiaan. SATO StudioKodin pohjapinta-ala on 15,5 neliötä. Lisäksi asunnossa on makuutilana toimiva 6,3 neliön lähes seisomakorkuinen parvi.

Kaupungeissa asuu yhä enemmän liikkuvaisia sinkku- ja dinkku-talouksia, joiden asukkaiden elämä ei keskity vain oman asunnon seinien sisäpuolelle.

Uusi asumismuoto innosti kokeilemaan, miten asukkaiden välistä yhteydenpitoa ja yhdessä tekemistä voitaisiin vahvistaa. Siksi palkkasimme SATO StudioKotiin yhteisömanagerin, jonka tehtävänä on lisätä asukkaiden välistä vuorovaikutusta. StudioKoti-pilotin yhteisöllisen asumisen oppeja on tarkoitus viedä käytäntöön muissakin SATOn taloissa.

StudioKodin asukkaiden joukko on monimuotoinen niin iältään, kansallisuudeltaan kuin ammateiltaan: joukossa on työntekijöitä, yrittäjiä ja opiskelijoita hyvin erilaisilta aloilta.

Yhteisöllisyys voi lisätä asumisviihtyvyyttä sekä torjua yksinäisyyttä.

Yhteistyö inspiroi ja auttaa ymmärtämään

SATOn uusien konseptien ja palveluiden kehittämistyössä tutkimme trendejä, kuuntelemme asiakkaitamme ja kannustamme SATOlaisia ideoimaan ja suunnittelemaan.

Aikaisessa vaiheessa projektia etsimme mukaan työhön sopivat kumppanit ja haemme sidosryhmiemme, kuten asiakkaiden, yhteistyötahojen ja viranomaisten, näkemyksiä kehitystyömme tueksi. Näin saamme vahvistuksen siitä, että olemme matkalla oikeaan suuntaan – uudenlaista kotia kohti.

Asumisen kehittäminen

tarinat & teot

Studiokoti

Iloista eloa yhteisöllisessä asumiskokeilussa

StudioKodin täpötäydestä yhteisötilasta kuuluu kevyt puheensorina. Talon yhteisömanageri Olli Järvenkylä valmistelee esitystään ja alkaa sitten käydä läpi illan agendaa.

Tarinat & teot

Älykkäitä palveluita asukkaille

SATOn talossa Helsingin Sörnäisissä asuva Katri Korhonen näkee digitaaliset asumisen palvelut luonnollisena osana arkea.